Adz

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Kembali...

Ramadhan kembali lagi.....


Alhamdulillah...bersyukur kali ni aku masih berpeluang menyambut ramadhan lagi..
Semalam aku sempat menunaikan solat sunat terawih malam pertama di masjid An-Nur Labuan bersama rakan2 serumah ...Ramai juga malam tadi tapi biasa la malam pertama...jumlah ini akan berkurangan sehari demi sehari....aku tidak tahu kenapa tapi memang dah adat macam tu dimana saja...dikampung aku pun sama..
   Teringat masa aku kecik2 dulu...time terawih paling best sebab time terawih adalah masa untuk kami berperang mercun...mak bapak kitorang akan lepaskan kitorang bebas keluar kononnye pegi masjid untuk terawih. Biasenye kitorang akan berpecah kepada dua group...berperang menggunakan mercun2 yang ada antaranya mercun roket/lidi, mercun das atau apa saja mercun yang boleh baling dan meletup...
   Bayangkan mercun tersebut kitorang baling kepada team lawan dan meletup dekat diorang. Memang bahaya tapi masa tu kecik2 lagi jadi yang penting seronok. Mercun das paling bahaya dan best...kitorang akan kejar diorang sambil tembak dengan mercun das. Bayangkan baju dan kain pelekat boleh berlubang terkena mercun ni..hahahaha..memang ganas masa tu..
   Tapi time balik rumah mesti kene berleter..emak pun pelik pegi sembahyang terawih sampai berpeluh2..kain pelikat berlubang-lubang.
Mercun Telur
   Masa tu aku agak kreatif...kitorang buat baju kalis peluru macam yang polis pakai menggunakan kotak, dh confirm baju tak berlubang kene mercun.. memang kreatif...siap helmet pun buat jugak...
Ni salah satu mercun yang best.. aku panggil mercun telur sebab bentuk dia bujur macam telur. tapi ianya agak merbahaya kerana bunyi terlalu kuat dan bergema. Pernah skali atuk aku citer dia gunakan mercun ni untuk halau kera yang selalu masuk kedalam rumah dia kat tepi hutan. Dia pun lastik la mercun ni ke kumpulan kera2 ni pastu adalah sekor kera ni yang agak sengal pegi amik mercun yang tengah menyala tu masuk dalam mulut dia. Mesti dia ingat makanan. Apa lagi...DUMMM!!!..terkeluar biji mata dia..berdarah mulut dengan hidung. Lepas pada tu tobat dah atuk aku taknak pakai mercun ni lagi.  

  Kalau yang budak pompuan plak, diorang suka main tanglung.Bawak tanglung keliling kampung jalan ramai2. Biasanye diorang akan gunakan tanglung kertas (beli kt kedai) atau dari tin (buat sendiri). kami budak2 lelaki akan menyakat diorang ni. Isikan minyak tanah dalam pistol air pastu tembak tanglung budak2 pompuan. Bayangkan habis tanglung diorang terbakar. Menjerit2 la diorang...menangis..hahahahaha dan kami seronok...hahahaha
jahat kan?..jahat kan?..tapi biasanye bila siang kami akan buat semula tanglung untuk diorang ni sume..ganti..hahahaha
   Tapi itu sume masa zaman kecik2 dulu...budak2 sekarang dah tak tau bende tu semua. Kesoronokan bulan puasa dikampung dah tak terasa..budak lebih suka mengadap tv lepas berbuka...paling tidak pun mengadap komputer dan main game. Sekarang ni kalau tengok kanak2 di Cybercafe lebih ramai dari di masjid pada waktu malam siap dengan baju melayu dan kopiah skali kt dalam CC. Bila ditanya kenapa tak solat terawih dimasjid diorang jawab..terawih secara online..terawih cyber..hahahaha nak gelak aku dengar jawapan diorang.
Bagi aku itu sudah memadai daripada mereka melepak disimpang jalan mengganggu orang lalu lalang atau jadi kutu rayau ataupun mat rempit.
  Apa2hal pun aku ingin mengucapkan Selamat Berpuasa buat semua..
Pastikan puasa anda berbaloi.........................................................


   

No comments:

Post a Comment