Adz

Saturday, August 21, 2010

Sembahyang Jumaat dan World Cup

   Demam world cup dh pun habis, kita dh tau sape juara. Klinik2 pn dh kembali mcm biasa tk mcm masa world cup, penuh dgn yg demam bola. Kt kedai2 kopi pun dh tk dgr lg cite2 psl piala dunia. Masing2 dh start cite psl EPL, MU, Arsenal, Chelsea la plak.
   Kebiasaan bila musim demam bola piala dunia ni, antara yang dapat untung besar adalah penjual jersi2. Masing2 akan cuba dptkn baju pasukan kesyangan mereka. Tk kira brp pn harga sanggup dibayarnye...dr tepi jalan pasar malam hinggalah ke butik2 barangan sukan terkenal dipusat beli belah. Semuanye tergantung jersi2 mcm2 pasukan yg terlibat dngn world cup.
   Untukpasukan yang balik awal pasti jualan jersi pasukan mereka akan menurun dan silap2 dijual lelong atau diskaun separuh harga lg. Kadang2 tu sorang beli sampai dua tiga pasukan sebab design yang menarik dan hati tu sokong byk pasukan. Memang diakui design2 jersi ni saban hari memang menarik. Tiap kali tiba musim bola pasti ramai trtunggu2 design baju pasukan kesayangn masing2. Diorang beli biasanye buat koleksi dan kenangan.
   Yang aku tak paham disini adalah berkenaan anak2 muda kita dinegara ini. Tak salah untuk kita membeli dan menyimpan jersi2 ni semua tapi kena tengok la jugak design dan apa yang ada pada baju tersebut. Semasa world cup tengah berlangsung dulu, aku tgk ramai yang pergi menunaikan sembahyang jumaat sambil memakai jersi bola pasukan kesayangn masing2. Kena plak kalau pasukan diorang tu baru menang mlm tadi lagilah ramai yang akan pakainye. Diorang sedar tk gambar apa yang ada pada baju tersebut dan ianya telah dibawa bersama menunaikan sembahyang.
    Kalau ada yang masih tak paham apa yang saya maksudkn cuba tgk gambar pada baju pasukan Portugal. Apa yang ada di dada iaitu lambang pasukan bolasepak Portugal, bukan ke tanda salib iaitu lambang orang kristian. Sama jugak dgn baju Brazil yang menjadi kegilaan ramai pun berlambangkan salib di dada.
Baju England pun sama, bendera England tu kan ada lambang salib yang terbaring. Cuba anda fikir tentang amalan yang kita sedang lakukan sambil memakai baju2 ni. Fikir - fikirkanlah........





No comments:

Post a Comment